poniedziałek, 4 czerwca 2018

Moje studia. Jak wybrać swój kierunek w życiu?


Długo podchodziłam do napisania tego wpisu ze wyglądu na obszerną tematykę. Umieszczenie informacji o moich studiach, wyborze takiego a nie innego kierunku, a przy okazji nie zanudzenie czytelnika bloga, to wielki wysiłek. Nie będę przedłużać i pisać niepotrzebnych słów w tym wstępie. Nie pozostaje mi nic innego, jak zaproszenie do przeczytania mojego postu.




Wybór studiów nie jest łatwy. Sama o tym wiem. W zeszłym roku, w wakacje zmagałam się z tym problemem. Na samym początku zdecydowałam się na ochronę środowiska. Interesuję się tą dziedziną i sprawy naszej planety nie są mi obojętne, więc wybór studiów był oczywisty. Drugim kierunkiem, na jaki się zdecydowałam było żywienie człowieka z dietetyką. Ciekawy kierunek, nowe perspektywy, tak przebiegał mój tok myślenia.
Złożyłam papiery. Bardzo szybko okazało się, że mój pierwszy wybór jest totalną klapą. Nie otworzą kierunku, bo nie ma chętnych. Więc czekałam na drugą decyzję, a czekałam na nią dość długo. Aż w końcu dostałam wiadomość, że będę studentką dietetyki. Szczęście moje było przeogromne.


Studia te mają charakter praktyczny. Kończą się tytułem inżyniera. Po skończeniu absolwent ma wiele dróg do wyboru. Może:

  • otworzyć swój gabinet, 
  • współpracować z branżą wellness i fitness, 
  • pracować w działalności żywienia zbiorowego,
  • być pracownikiem ciągu technologicznego, laboratorium lub kontrolować obrót żywności.

Podczas studiów duży nacisk jest stawiany na praktyczną stronę. Uczymy się ogólnych przedmiotów tj. matematyka, fizyka i statystyka oraz kierunkowych, które przydadzą się nam w tym zawodzie. Bardzo dobrze, że w naszym planie uwzględniono zajęcia z marketingu i zarządzania przedsiębiorstwem, które mogą przydać się przy tworzeniu własnej firmy.


Cieszę się, że wybrałam ten kierunek. Oczywiście zdarzają się niedociągnięcia, ale tak jest wszędzie. Teraz, po prawie roku mogę stwierdzić, że nie poszłabym na żaden inny kierunek. Uczę się tego, co lubię. Mam cudownych znajomych.






Rekrutacja na studia trawa. Więc jak wybrać odpowiedni kierunek?

  1. Po pierwsze nie słuchaj głosu osób trzecich. Zapewne chcą pomóc Ci w wyborze ścieżki życia, ale musi być to TWÓJ wybór. Zastanów się co lubisz robić, co sprawia Ci przyjemność, jakie przedmioty w szkole lubiłeś/aś. Możliwe, że czytasz jakieś książki fachowe, które Cię interesują. Nie kieruj się również ciekawością. Nie myśl: "Zdam to prawo?", "Pójdę na germanistykę. Nauczę się nowego języka". Przed złożeniem dokumentów przeczytaj, co to za kierunek i jakie masz po nim perspektywy. Nie kieruj się zarobkami. Nie myśl, że jak pójdziesz na medycynę, będziesz spał na pieniądzach. Aby zostać dobrym specjalistą trzeba mieć wiedzę, przetrwać parę lat nauki, a i tak nie będzie się miało miliona na koncie. Wybierając kierunek, a później pracę z nią związaną miej na uwadze czy będzie Ci ona sprawiać przyjemność. Nie ma nic gorszego niż praca, której nie lubimy. 
  2. Wybierz parę kierunków i może parę miast, w których chcesz studiować. Zbierz plusy i minusy np. dotyczące dojazdu do uczelnię, internat, koszta nauki. Może okaże się pomocny dla Ciebie wpis o wyborze szkoły LINK
  3. Daj sobie czas na namyślenie się. Nie podejmuj decyzji w ciągu jednego dnia. Oszacuj swoje umiejętności i wiedzę. Licz się z tym, że może być ciężko. Będziesz musiał/a pracować intensywnie. wbrew pozorom studia to ciężki okres, pełen stresu i zmagać ze samym sobą.
  4. Wybierz przynajmniej dwa kierunki/uczelnie. Miej plan B. Pomyśl, co by było, jakbyś nie dostał się na wymarzony kierunek.
  5. Złóż dokumenty w komplecie i czekaj cierpliwie na wyniki. 


Możesz się nie dostać na studia, zrezygnować lub wybrać inny kierunek np. studium. Nie każdy musi być studentem/ką. Wyznacz sobie cel w życiu i go realizuj. Powodzenia!!!

24 komentarze:

  1. Świetnie, że wybrałaś kierunek, który faktycznie Cię interesuje. Dzięki temu studia będą dla Ciebie wspaniałym czasem, w którym z pewnością pozyskasz wartościową i satysfakcjonującą wiedzę. Grunt to rozwijać się w dziedzinie, będącej pasją.

    OdpowiedzUsuń
  2. Też jestem zdania, że warto spełniać swoje marzenia i wybrać taki kierunek, który pomoże nam w życiu. Ja miałam ogromny dylemat, ale ostatecznie zdecydowałam się na https://www.sp.edu.pl/uniwersytety-w-anglii/queens-university-belfast/ i jak się okazało, był to strzał w dziesiątkę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajnie, że udało Ci się dostać na wymarzony kierunek studiów. Wiele młodych osób stoi przed tym dylematem i nie wie na co się zdecydować. Studia, to bardzo cenny czas w życiu, dający możliwość poszerzania swoich zainteresowań oraz znalezienia pracy, która będzie sprawiać nam satysfakcję.

    OdpowiedzUsuń
  4. Gratulacje! Najważniejsze, żeby robić w życiu to co się lubi. Dietetyka jest bardzo ciekawym i przyszłościowym kierunkiem studiów.

    OdpowiedzUsuń
  5. Wiadomo, że najlepiej robić to co się lubi, jednak nie zawsze jest to możliwe. Choć jak ktoś jest uparty i odpowiednio zmotywowany to według mnie da radę:) Ja tak znalazłam studia pedagogiczne na https://www.cb.szczecin.pl/kierunek-studiow/pedagogika/ Mam nadzieje, że wszystko pójdzie dobrze.

    OdpowiedzUsuń
  6. Super! Najważniejsza jest w życiu pasja do tego co się robi! Ostatnio pisałam u siebie o kierunku dla pasjonatów! Zapraszam! VANILOVE ♥ <------ klik

    OdpowiedzUsuń
  7. Jaki kierunek? Trudna sprawa. Trzeba wybierać zgodnie z zainteresowaniami, tym co by się chciało w życiu robić. Ja mogę tylko polecić https://www.ssw-sopot.pl/wzornictwo/ jeśli ktoś ma że tak powiem artystyczne zainteresowania. Według mnie to bardzo ciekawy i przyszłościowy kierunek, a i uczelnia na wysokim poziomie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja również uważam, ze kieruneg powinno się wybrać zgodnie z zainteresowaniami. Nie ma nic gorszego niż studia , których się w ogóle nie czuje... Jeśli chodzi o naukę to bardzo pomocne jest nagrywanie wykładów i transkrypcja tych nagrań. Pomóc ci w tym może ta firma http://kreacjasukcesu.pl/transkrypcja-nagran/. Ja całe studia korzystałam z transkrypcji.

    OdpowiedzUsuń
  9. Może ktoś z was chciałby skorzystać z bardzo dobrej firmy Dezynsekcja Warszawa .Sam już nie raz z tej firmy korzystałem i wszystko było bardzo dobrze.

    OdpowiedzUsuń
  10. Kierunek musi być zgodny z naszymi zainteresowaniami. Jeśli nauka nie będzie nas interesować, to takich studiów na pewno nie skończymy.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  12. Dokładnie. Kierunek powinien być zgodny z zainteresowaniami inaczej studiowanie to koszmar! Ja myślę o zapisaniu się na studia tutaj http://www.wseiz.pl/pl/studia/wydzial-zarzadzania/ochrona-srodowiska To bardzo dobra uczelnia z ciekawymi kierunkami. Mnie osobiście bardzo interesuje ochrona środowiska.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ważne żeby kierować się swoimi zainteresowaniami.
    Ja zrezygnowałam ze studiów i straciłam rok, bo poszłam na kierunek którego nie byłam pewna.

    OdpowiedzUsuń
  14. Zainteresowania to ważna sprawa w wyborze studiów. Musimy zdecydować się na studia, które na po prostu interesują bo inaczej ciężko będzie nam się uczyć. Na https://ficomum.org/ jest również oferta edukacyna jednej z uczelni.

    OdpowiedzUsuń
  15. Jeśli nadal szukasz kierunku dla siebie zajrzyj na http://www.wseiz.pl i zapoznaj się z dostępnymi kierunkami. Może akurat trafisz na taki, który naprawdę cię zainteresuje. Studia to fajny czas, ale trzeba mieć swój kierunek, który nas interesuje inaczej człowiek się męczy.

    OdpowiedzUsuń
  16. A co sądzicie na temat studiów dualnych? Trafiłam dzisiaj na https://edunet-poland.pl/studia-dualne-model-studiowania/ i powiem szczerze, że zainteresowała mnie ta opcja! Fajnie byłoby zdobywać doświadczenie zawodowe już na początku studiów. To na pewno ułatwi późniejsze poszukiwania pracy.

    OdpowiedzUsuń
  17. Obecnie możliwości wyboru idealnego kierunku studiów jest bardzo duży. Na https://ficomum.org/studia/ jest dostępna oferta uczelni medycznej na kierunek osteopatii. Co roku na każdej z uczelni powstaje więcej kierunków, dokładniejszych.

    OdpowiedzUsuń
  18. Ciekawy wpis. Warto było tutaj zajrzeć

    OdpowiedzUsuń
  19. Wybór kierunku studiów to dla wielu młodych osób jedna z trudniejszych decyzji jakie muszą podjąć będąc jeszcze w szkole średniej. Ważne, by odpowiadał on nie tylko naszym zainteresowaniom czy zdolnościom, ale również dawał możliwość znalezienia pracy. Jednym z kierunków godnych uwagi są studia informatyczne Warszawa. Pozwalają one nabyć wiedzę i umiejętności niezbędną do podjęcia pracy w wielu branżach i sektorach gospodarki.

    OdpowiedzUsuń
  20. Wybór kierunku studiów to jedna z trudniejszych decyzji w życiu. Na pewno nie dla wszystkich, ale większość osób zastanawia się nad tym

    OdpowiedzUsuń
  21. "nie słuchaj osób trzecich" to chyba najważniejsza rada ;)często rodzice naciskają na dzieci, żeby wybierały "ambitne" kierunki, mimo, że nie mają nic wspólnego z ich zainteresowaniami

    OdpowiedzUsuń
  22. Dokładnie, każdy powinien iść za głosem swojego rozsądku i na tej podstawie wybrać studia, którego go interesują. Ja właśnie poszłam na licencjackie studia do https://www.cb.szczecin.pl na kierunek dietetyki, bo tym chcę się zajmować w przyszłości.

    OdpowiedzUsuń
  23. Witam wszystkie osoby zainteresowane tematem rozwoju i studiów. Jeżeli zastanawiacie się nad wyborem dalszego kierunku kształcenia, to polecam Wam sprawdzić stronę https://www.cb.szczecin.pl/ . Znajdziecie na niej wszelkie informacje na tematem Collegium Balticum Akademia, gdzie mozecie zdobyć wiedzę na licznych kierunkach.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i zostawienie komentarzy.
Jeśli spodobał Ci się blog, to zapraszam do obserwacji.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz na: blackandwhiteblogspot@gmail.com